Wat zijn content pillars?
Een content pillar, oftewel een content pijler, is een thema of onderwerp die regelmatig terugkomt in je content op bijvoorbeeld Instagram. Het heeft meestal te maken met je niche of je business. Een combinatie van drie tot vijf content pillars is een goede basis voor een contentstrategie.
Heb je duidelijke content pillars, dan is het voor volgers duidelijk waar je account over gaat. Voor jezelf is het ook fijn want het geeft je handvatten voor het bepalen waar je over kan posten en het houdt je niche helder.
Content pillars zijn voor jezelf dus ook een bron van inspiratie. Als je de grote lijnen kent van wat je wilt zeggen, kun je ook makkelijker en consistenter contentideeën genereren.
Content pillars vs. content doelen
Ik zie dat er wel eens wat verwarring is over wat content pillars zijn. Soms worden content doelen (wat wil je met je post bereiken) gezien als content pillars.
Maar voor de duidelijkheid, dit zijn content DOELEN en dus géén content pillars:
- Promotie (iets verkopen)
- Educatie (je volgers iets leren)
- Betrokkenheid (interactie oproepen)
- Inspiratie (je volgers inspireren)
- Entertainment (je volgers vermaken)
Natuurlijk heeft elke content pillar ook een doel. Zo kan je als illustrator tutorials plaatsen over illustreren. Dat is dan een content pillar (tutorials) met als doel educatie en misschien ook inspiratie.
Wat zijn content pillars dan wel?
Contentpillars zijn veel specifieker. Die gaan dus over jouw niche, jouw vakgebied en nou ja, over de specifieke onderwerpen en thema’s waar jij regelmatig over wil en kan posten. Algemene contentpillars zijn bijvoorbeeld:
- Product/aanbod/diensten
- Achter de schermen
- Reviews
- Persoonlijke verhalen
- Tips en tutorials
- Quotes
- Aankondigingen (evenementen, workshops, etc.)
- Vraag en antwoord van je volgers
- Nieuws uit jouw vakgebied
- Deel je favorieten
Maar elke beroepsgroep kan natuurlijk content pillars hebben die toegespitsts zijn op hun niche. Bijvoorbeeld:
Fotograaf
- Portfolio showcase
- Behind-the-scenes
- Fotografietips
- Verhalen achter je foto’s
- Fotolocaties
Coach
- Motivatie quotes
- Tips en advies
- Persoonlijke verhalen
- Reviews
- Doelgerichte oefeningen
VA
- Productiviteitstips
- Tools en technologieën
- Achter de schermen
- Succesverhalen van klanten
- Uitleg van je diensten
Boutique hotel
- Kamers en suites
- Lokale tips
- Reviews
- Evenementen
- Personeel
Boekhouder voor zzp'ers
Belastingtips
Handige apps en tools
Besparingstips
Financiële planning
Meestgemaakte fouten (& oplossingen!)
Schrijver
Stukjes eigen tekst
Inspirerende boeken/schrijvers
Tips over schrijven
Grappige/bijzondere tekstjes uit het dagelijkse leven
Mooie woorden met uitleg
Illustrator
Nieuw werk
Het proces
Oud werk
Behind the scenes
Inspiratiebronnen
Sieraden ontwerper
Nieuwste ontwerpen
Tips hoe te dragen
Ontwerpproces
Verhaal achter sieraad/inspiratiebron
Tips hoe te onderhouden/opbergen
4 Manieren om je contentpillars te bepalen
Hoe kom je nou achter jouw ideale content pillars? Dat kan op meerdere manieren en hangt natuurlijk af van wat je doet, je niche maar ook bijvoorbeeld of je al een tijdje actief bent met content creatie.
1. Je huidige content
Heb je al een flinke voorraad content? Dan is dat een goed begin om eens te kijken naar je content pillars. Misschien post je namelijk ongemerkt al binnen een aantal thema’s. Kijk eens of je posts onder te verdelen zijn in content pillars. Zijn er posts die eigenlijk overal buiten vallen, dan is het misschien goed om dat soort posts voortaal niet meer te plaatsen. Of je maakt er juist een content pillar van en gaat meer van diezelfde soort content maken.
2. De 'Van buiten naar binnen' en 'Van binnen naar buiten'-methode
Van buiten naar binnen: Begin met een breed onderwerp waar je over kan posten en zoek dan een specifiek onderwerp binnen die categorie. Stel dat je wil posten over mindfulness, dan kan je je verdiepen in ‘mindfulness in de natuur’. Dat laatste is dan een content pillar.
Van binnen naar buiten: Als je al een specifiek contentidee hebt, zoek dan naar een bredere categorie waar deze onder kan vallen. Je wil bijvoorbeeld vertellen over hoe je bent gekomen waar je nu bent. Dan kan je die plaatsen onder de content pillar ‘persoonlijke verhalen’ of ‘business tips’.
3. Onderzoek je niche
Waar is jouw doelgroep in geïnteresseerd, wat voor content past helemaal bij jou niche? Kijk naar wat anderen in jouw vakgebied doen en zoek naar jouw unieke invalshoeken en daarmee jouw eigen content pillars.
4. Uniek
Wat maakt jou anders dan anderen in je vakgebied? Wat kan jij wat anderen niet kunnen of doe jij anders. Is jouw werkmethode of locatie uniek? Of ben je ontzettend goed in dingen uitleggen, ben je heel grappig of juist heel onhandig. Bouw hier een content pillar omheen.
Je content pillars vaststellen
Maak een lijstje van drie tot vijf content pillars. Voor je nu denkt: mooi we zijn er, wil je wel zeker weten dat deze content pillars daadwerkelijk voor jou gaan werken. Hiervoor moet je checken of je genoeg ideeën hebt voor elke content pillar.
Schrijf voor elke content pillar minstens vijf ideeën op voor posts. Blijkt dat voor een of meerdere pillars toch niet zo makkelijk te gaan, dan moet je die toch nog eens onder de loep nemen. Moet je hem misschien uitbreiden, schrappen, aanpassen?
Zo gebruik je je content pillars
Zorg ervoor dat elke content pillar regelmatig aan bod komt in je content, zorg voor een goede balans. Overigens hoeven ze niet allemaal even vaak aan bod te komen natuurlijk.
Gebruik je content pillars wanneer je nieuwe content gaat maken of bedenken. Als de content die je gaat maken altijd onder een van je content pillars past weet je zeker dat je binnen je niche post.
Heb je een idee voor een post? Plaats hem meteen onder een van je content pillars. Past ie niet helemaal, pas hem dan zo aan dat het wel past.
extra tip!
Past iets echt niet onder een content pillar? Stories zijn de ideale plek om van dit allemaal af te wijken. Daar mag het allemaal losser, persoonlijker en kan je ook de losse flodders gewoon lekker plaatsen.
Leren om de mooiste Instagram content te maken in Canva met de cursus
Canva Basics voor Instagram
Leer de ins & outs van Canva om eindelijk echt goede en mooie ontwerpen te maken voor Instagram (of voor iets anders). Om in een handomdraai Instagramposts te maken die passen bij je huisstijl. En om daar ook nog eens heel veel plezier in te hebben!