Wat zijn content pillars en hoe gebruik je ze?

Wat zijn content pillars?

Een content pillar, oftewel een content pijler, is een thema of onderwerp die regelmatig terugkomt in je content op bijvoorbeeld Instagram. Het heeft meestal te maken met je niche of je business. Een combinatie van drie tot vijf content pillars is een goede basis voor een contentstrategie.

Heb je duidelijke content pillars, dan is het voor volgers duidelijk waar je account over gaat. Voor jezelf is het ook fijn want het geeft je handvatten voor het bepalen waar je over kan posten en het houdt je niche helder.

Content pillars zijn voor jezelf dus ook een bron van inspiratie. Als je de grote lijnen kent van wat je wilt zeggen, kun je ook makkelijker en consistenter contentideeën genereren.

Content pillars vs. Content doelen

Ik zie dat er wel eens wat verwarring is over wat content pillars zijn. Soms worden content doelen (wat wil je met je post bereiken) gezien als content pillars.

Maar voor de duidelijkheid, dit zijn content DOELEN en dus géén content pillars:

  • Promotie (iets verkopen)
  • Educatie (je volgers iets leren)
  • Betrokkenheid (interactie oproepen)
  • Inspiratie (je volgers inspireren)
  • Entertainment (je volgers vermaken)

 

Natuurlijk heeft elke content pillar ook een doel. Zo kan je als illustrator tutorials plaatsen over illustreren. Dat is dan een content pillar (tutorials) met als doel educatie en misschien ook inspiratie.

Wat zijn content pillars dan wel?

Contentpillars zijn veel specifieker. Die gaan dus over jouw niche, jouw vakgebied en nou ja, over de specifieke onderwerpen en thema’s waar jij regelmatig over wil en kan posten. Algemene contentpillars zijn bijvoorbeeld:

  • Product/aanbod/diensten
  • Achter de schermen
  • Reviews
  • Persoonlijke verhalen
  • Tips en tutorials
  • Quotes
  • Aankondigingen (evenementen, workshops, etc.)
  • Vraag en antwoord van je volgers
  • Nieuws uit jouw vakgebied
  • Deel je favorieten

 

Maar elke beroepsgroep kan natuurlijk content pillars hebben die toegespitsts zijn op hun niche. Bijvoorbeeld:

fotograaf

  1. Portfolio showcase
  2. Behind-the-scenes
  3. Fotografietips
  4. Verhalen achter je foto’s
  5. Fotolocaties

coach

  1. Motivatie quotes
  2. Tips en advies
  3. Persoonlijke verhalen
  4. Reviews
  5. Doelgerichte oefeningen

VA

  1. Productiviteitstips
  2. Tools en technologieën
  3. Achter de schermen
  4. Succesverhalen van klanten
  5. Uitleg van je diensten

Boutique hotel

  1. Kamers en suites
  2. Lokale tips
  3. Reviews
  4. Evenementen
  5. Personeel

Boekhouder voor zzp'ers

  1. Belastingtips

  2. Handige apps en tools

  3. Besparingstips

  4. Financiële planning

  5. Meestgemaakte fouten (& oplossingen!)

Schrijver

  1. Stukjes eigen tekst

  2. Inspirerende boeken/schrijvers

  3. Tips over schrijven

  4. Grappige/bijzondere tekstjes uit het dagelijkse leven

  5. Mooie woorden met uitleg

Illustrator

  1. Nieuw werk

  2. Het proces

  3. Oud werk

  4. Behind the scenes

  5. Inspiratiebronnen

Sieraden ontwerper

  1. Nieuwste ontwerpen

  2. Tips hoe te dragen

  3. Ontwerpproces

  4. Verhaal achter sieraad/inspiratiebron

  5. Tips hoe te onderhouden/opbergen

4 Manieren om je contentpillars te bepalen

Hoe kom je nou achter jouw ideale content pillars? Dat kan op meerdere manieren en hangt natuurlijk af van wat je doet, je niche maar ook bijvoorbeeld of je al een tijdje actief bent met content creatie.

1. Je huidige content

Heb je al een flinke voorraad content? Dan is dat een goed begin om eens te kijken naar je content pillars. Misschien post je namelijk ongemerkt al binnen een aantal thema’s. Kijk eens of je posts onder te verdelen zijn in content pillars. Zijn er posts die eigenlijk overal buiten vallen, dan is het misschien goed om dat soort posts voortaal niet meer te plaatsen. Of je maakt er juist een content pillar van en gaat meer van diezelfde soort content maken.

2. De 'Van buiten naar binnen' en 'Van binnen naar buiten'-methode

Van buiten naar binnen: Begin met een breed onderwerp waar je over kan posten en zoek dan een specifiek onderwerp binnen die categorie. Stel dat je wil posten over mindfulness, dan kan je je verdiepen in ‘mindfulness in de natuur’. Dat laatste is dan een content pillar.

Van binnen naar buiten: Als je al een specifiek contentidee hebt, zoek dan naar een bredere categorie waar deze onder kan vallen. Je wil bijvoorbeeld vertellen over hoe je bent gekomen waar je nu bent. Dan kan je die plaatsen onder de content pillar ‘persoonlijke verhalen’ of ‘business tips’.

3. Onderzoek je niche

Waar is jouw doelgroep in geïnteresseerd, wat voor content past helemaal bij jou niche? Kijk naar wat anderen in jouw vakgebied doen en zoek naar jouw unieke invalshoeken en daarmee jouw eigen content pillars.

4. Uniek

Wat maakt jou anders dan anderen in je vakgebied? Wat kan jij wat anderen niet kunnen of doe jij anders. Is jouw werkmethode of locatie uniek? Of ben je ontzettend goed in dingen uitleggen, ben je heel grappig of juist heel onhandig. Bouw hier een content pillar omheen.

Je content pillars vaststellen

Maak een lijstje van drie tot vijf content pillars. Voor je nu denkt: mooi we zijn er, wil je wel zeker weten dat deze content pillars daadwerkelijk voor jou gaan werken. Hiervoor moet je checken of je genoeg ideeën hebt voor elke content pillar.

Schrijf voor elke content pillar minstens vijf ideeën op voor posts. Blijkt dat voor een of meerdere pillars toch niet zo makkelijk te gaan, dan moet je die toch nog eens onder de loep nemen. Moet je hem misschien uitbreiden, schrappen, aanpassen?

Zo gebruik je je content pillars

Zorg ervoor dat elke content pillar regelmatig aan bod komt in je content, zorg voor een goede balans. Overigens hoeven ze niet allemaal even vaak aan bod te komen natuurlijk.

Gebruik je content pillars wanneer je nieuwe content gaat maken of bedenken. Als de content die je gaat maken altijd onder een van je content pillars past weet je zeker dat je binnen je niche post.

Heb je een idee voor een post? Plaats hem meteen onder een van je content pillars. Past ie niet helemaal, pas hem dan zo aan dat het wel past.

extra tip!

Past iets echt niet onder een content pillar? Stories zijn de ideale plek om van dit allemaal af te wijken. Daar mag het allemaal losser, persoonlijker en kan je ook de losse flodders gewoon lekker plaatsen.

online in no time!

Wil jij snel online met jouw product, dienst, leadmagent, bedrijf, evenement, etc?

Ben jij op zoek naar een snelle en impactvolle manier om je boodschap, dienst of product online te zetten? Dan zou een onepager wel eens de perfecte oplossing voor jou kunnen zijn. Benieuwd naar de werkwijze, wat je krijgt en wat het kost?

Leren om de mooiste content te maken in Canva met de cursus Canva Basics voor Instagram?

Leer de ins & outs van Canva om eindelijk echt goede en mooie ontwerpen te maken voor Instagram (of voor iets anders). om in een handomdraai Instagramposts te maken die passen bij je huisstijl. En om daar ook nog eens heel veel plezier in te hebben!

“Ik had deze cursus veeel eerder moeten volgen. Iedere Euro waard :)”

Wat zijn content pillars

Wat kan je lezen

Op de blog

Hier deel ik tips en uitleg en nieuwtjes over wat ik doe en maak. Dingen waar ik trots, verbaasd, enthousiast over ben waarvan ik denk dat jij er misschien ook wel blij van zou kunnen worden.

Leer alle Canva ins & outs met de cursus

CANVA BASICS VOOR INSTAGRAM

Zin om jouw creativiteit aan het werk te zetten in Canva?! Dit is dé cursus waarmee je alles leert om met Canva aan de slag te gaan en om jouw mooiste Instagram content (en meer!) te maken.

Leer foto's nabewerken met de cursus

lightroom mobile - de basics

Ook leren hoe je jouw foto’s een upgrade geeft met nabewerking? Doe mee met de cursus Lightroom Mobile – de basics!

De toolkit is onderweg naar je mailbox!

Maar wacht even! Ik heb nog iets leuks voor je.

Volg nu de cursus Canva Basics voor Instagram met 50% korting!

Leer de ins & outs van Canva om eindelijk echt goede en mooie ontwerpen te maken voor Instagram (of voor iets anders). 

Met de code tools betaal je nu maar €25 ipv €50 voor de cursus!

De toolkit is onderweg naar je mailbox!

Maar wacht even! Ik heb nog iets leuks voor je.

Volg nu de cursus Canva Basics voor Instagram met 50% korting!

Leer de ins & outs van Canva om eindelijk echt goede en mooie ontwerpen te maken voor Instagram (of voor iets anders). 

Vul bij het afrekenen de code doemijdiecanvakorting in en betaal €25 ipv €50 voor de cursus!

De canva template is onderweg naar je mailbox!

Maar wacht even! Ik heb nog iets leuks voor je.

Volg nu de cursus Canva Basics voor Instagram met 50% korting!

Leer de ins & outs van Canva om eindelijk echt goede en mooie ontwerpen te maken voor Instagram (of voor iets anders). 

Vul bij het afrekenen de code doemijdiecanvakorting in en betaal €25 ipv €50 voor de cursus!