Waarom zou je je eigenlijk wagen aan een re-branding?
Stel je hebt al een tijd een mooi logo en een lekkere huisstijl waar je eigenlijk nog steeds wel blij mee bent. Never change a winning team zou je denken, maar misschien is een re-branding wel een goed idee! Rebranding kan groots worden aangepakt met een compleet nieuwe visuele uitstraling. Maar het kan ook kleiner, met wat aanpassingen in kleuren en een logo wat net wat meer bij de tijd wordt getrokken.
7 redenen om een re-branding te overwegen
1. Een frisse wind
Re-branding kan zorgen voor een frisse wind in je onderneming! Voor jezelf, maar ook zeker voor je klanten. Je valt meteen weer op tussen je concurrentie. Ook voor je eventuele werknemers kan het stimulerend en motiverend werken.
2. Bij de tijd blijven
Niet alleen kleding of interieurs zijn modegevoelig, datzelfde geldt voor grafisch ontwerp en dus branding. Lettertypes, kleuren, afbeeldingen en logo’s zijn trendgevoelig. Past jouw visuele uitstraling nog bij de huidige tijd? Of is het tijd voor een make-over?
3. Nieuwe online of offline middelen
Je gaat nieuwe online of offline middelen ontwikkelen (podcast, e-course, magazine, webinar) en de huidige visuele identiteit blijkt daar niet goed voor te werken.
4. Herpositionering
Een bedrijf of onderneming, hoe groot of klein, verandert in de loop van de tijd. Het speelt in op de vraag van de consument of past zich aan aan de actualiteit. Zo kan het bewust of onbewust, veranderd zijn naar iets heel anders dan het was toen het voor het eerst begon. Past jouw logo en huisstijl nog wel helemaal bij waar je voor staat?
5. Verandering in je onderneming op organisatieniveau
Nieuwe mensen in het bestuur, verandering in aandeelhouders, fusie of overname? Dan is het zeer waarschijnlijk tijd voor een re-branding! Een nieuwe visuele uitstraling die deze verandering uitdraagt.
6. Je gaat een nieuwe markt aanboren
Bediende je tot nu toe alleen de Nederlandse markt maar wil je Internationaal gaan? Dan is het niet onwaarschijnlijk dat een re-branding noodzakelijk is. In dit geval kan het zelfs nodig zijn om een andere naam te zoeken die ook in het Engels goed klinkt.
7. Uitbreiding
Ga je uitbreiden? Bijvoorbeeld meer diensten aanbieden of je assortiment aanvullen met andere producten? Dan volstaat je huidige logo misschien niet meer en kan het goed zijn om een re-branding te overwegen, zodat je nieuwe huisstijl al je diensten en producten vertegenwoordigt.
De re-branding van bekende merken
Ook de grote merken veranderen regelmatig hun logo. Soms zijn het kleine veranderingen, soms word er een grote verandering gedaan. Opvallend is dat logo’s meestal steeds simpeler worden.
Hieronder een paar voorbeelden van hoe het logo van enkele grote bekende merken door de jaren heen is veranderd.
Ben jij toe aan een re-branding?
Misschien heeft dit je aan het denken gezet over een re-branding van jouw eigen merk of onderneming. Of was je dat sowieso al aan het overwegen?
Wil je daar hulp bij of eerst eens over sparren? Laat het me weten, ik denk graag met je mee!
Zullen we eens…