Moet echt elke ondernemer of bedrijf een Instagramaccount hebben?
Is Instagram echt nodig? Moet echt elke ondernemer of bedrijf een Instagramaccount hebben? Tuurlijk niet. Niets moet en als jij genoeg klanten weet te vinden via andere wegen: helemaal top! Maar zelfs dan is Instagram misschien toch wel een goed idee.
Waarom Instagram voor ondernemers en bedrijven een goed idee is?
1. Je klanten zijn influencers
Instagram is tegenwoordig dé plek waar heel veel mensen ideeën op doen voor de invulling van hun leven: vakanties, sporten, kleding, eten, winkelen, persoonlijke ontwikkeling, uitjes, films, boeken, interieur etc. Dus zelfs als jij niet op Instagram zit, jouw klanten zitten dat misschien wel!
En je klanten zijn eigenlijk allemaal influencers. Zijn ze enthousiast, dan vertellen ze dat graag aan hun vrienden. Of nog beter: aan hun volgers!
Want in plaats van dat ze er alleen over vertellen aan die ene vriend of vriendin, kunnen ze het via Instagram aan ál hun vrienden plus hun volgers vertellen.
En misschien zijn dat er wel heel veel! Prima denk je, laat hun lekker over mij vertellen, dan hoef ik toch niet zelf ook op Instagram?
Nou… toch wel. Want als jij zelf ook op Instagram zit, dan kunnen jouw mensen je namelijk taggen. Een linkje zetten in een bericht dus, naar jouw account. En zo maak je het voor iedereen die interesse heeft in wat zij vertellen wel heel makkelijk om je te vinden!
Zorg je voor een mooi account wat helemaal uitstraalt waar jij voor staat, dan kan iemand die alleen maar even doorklikte zomaar een klant worden!
2. Instagram als mini website
Je hebt misschien al een prachtige website: alle relevante informatie staat erop, over elke letter is supergoed nagedacht en elk beeld klopt. Super! Maar veel mensen gaan dat niet allemaal lezen. En belangrijker nog: veel mensen komen daar misschien maar één keer en dan denken ze, oké gezien!
Een Instagramaccount is eigenlijk een kleine extra website. Een site die zich bevindt op een plek waar heel veel mensen meerdere keren per dag rondhangen!
Dus daar komen ze je sneller ‘per ongeluk’ tegen dan op het hele wereldwijde web!
Naast dat mensen je makkelijk tegen kunnen komen, kan je ook veel dynamischer zijn. Belangrijke ontwikkelingen, leuk nieuws, aanbiedingen, nieuwe medewerkers, nieuwe diensten aankondigen is ontzettend makkelijk!
Of breng bepaalde dingen eens anders onder de aandacht: benoem bijvoorbeeld je speerpunten per stuk aandacht of stel de leden van je team een voor een voor.
Je biedt alle informatie bovendien aan in behapbare stukjes, iets wat veel mensen tegenwoordig fijn vinden.
3. je bent op veel manieren vindbaar
Je kan op heel veel manieren iets plaatsen op Instagram. Wat, hoeveel en hoe vaak je het ook plaatst, elke keer als jij iets laat zien van jouw bedrijf, onderneming, merk, jezelf etc is dat gratis exposure. Dat levert ten eerste naamsbekendheid op en als je goede content plaatst natuurlijk ook klanten!
En als je nou denkt, maar waarom zou ik voor mijn handjevol volgers zoveel moeite doen om iets te plaatsen? Dan kan ik je zeggen dat het niet alleen je volgers zijn die je content zien! Er zijn heel veel manieren waarop ook Instagramgebruikers jouw account terecht kunnen komen. Jijzelf en ook andere mensen kunnen een soort linkjes naar jouw account achterlaten.
Dat kan bijvoorbeeld al door iets simpels als een comment achter te laten op een post van iemand anders. Daarmee plaats je al een minilinkje naar jouw account. Ook hier geldt weer: ziet jouw account er aantrekkelijk uit met waardevolle content, dan kan je er maar zo een volger (en misschien klant!) bij hebben.
4. Laagdrempelige interactie met je klanten
Door deze laagdrempelige manier van communiceren met je (potentiële) klanten, bouw je heel makkelijk een band met ze op.
Hoe makkelijk je het ook maakt voor potentiële klanten om je te mailen of bellen vanaf je site (invulformulieren, links naar je mailadres, chatservice, etc) het blijft een drempel om dat daadwerkelijk te doen.
Op Instagram is het juist heel makkelijk en ook leuk voor je klanten om dat contact te maken. En ook voor jou om daar op te reageren. Dat kan op verschillende manieren:
- Als je een foto plaatst, dan kan iemand daar een vraag of opmerking onder plaatsen, jij kan daar vervolgens op reageren (dit kan iedereen zien).
- Iemand kan je een DM (direct message) sturen (dit zie jij alleen).
- Via een vragensticker kan je je volgers een gerichte vraag stellen, deze kan je ook weer delen in je stories (antwoorden zijn alleen zichtbaar voor jou tot je ze deelt).
Je kan dus ook heel specifiek om feedback vragen door vragen te stellen. Hoe meer mensen reageren op wat je op Instagram plaatst, hoe beter dat is voor je zichtbaarheid.
5. Meer verkeer naar je website
Natuurlijk is je website niet onbelangrijk. Sterker nog, daar staat waarschijnlijk alles wat je wil vertellen superduidelijk en overzichtelijk vermeld. En misschien verkoop je er zelfs je producten, je diensten, kunnen mensen reserveren of zich inschrijven voor een nieuwsbrief.
Hoe meer mensen op je website komen, hoe beter natuurlijk. Laat Instagram nou een hele goede verwijzer zijn!
In je bio heb je plaats voor één linkje. Deze kan naar je homepage verwijzen, maar je kan hem ook naar een pagina laten verwijzen waar weer verschillende andere links op staan. Naar bepaalde producten bijvoorbeeld, het laatste nieuws, het formulier voor de nieuwsbrief etc.
Daarnaast kan je tegenwoordig in Stories ook links plaatsen! Maak een Story met een link naar een bepaalde pagina van je site en je maakt het wel heel makkelijk voor de mensen om even door te klikken. Tot slot is er ook nog een shopping functie, dus heb je producten te koop, dan stuur je mensen heel makkelijk direct naar het juiste product in je shop.
Stap voor stap een basis neerzetten voor jouw business op Instagram?
Met de Content Creation Roadmap ga je in 10 dagen vastleggen wat en hoe jij jouw business op Instagram kan laten zien.
Resultaat? Weten wat je moet posten, hoe je dat moet maken (zonder teveel tijd erin te steken) en een heleboel plezier in content maken!