Welke soorten Instagram content & posts kan je allemaal plaatsen
De tijd van een enkel vierkant beeld plaatsen ligt inmiddels heel ver achter ons want tegenwoordig zijn er natuurlijk reels, stories, carrouselposts etc. bijgekomen. Om te beginnen wil ik even zeggen dat je echt niet alle mogelijkheden die Instagram inmiddels biedt hoeft te gebruiken.
Want alle soorten Instagram content hebben een eigen doel. En elk soort leent zich weer voor een eigen soort boodschap.
Varieer in deze soorten Instagram content die je plaatst
Je hebt vast een favoriete soort content dat je plaatst. Het is wel goed om niet alleen die ene soort te plaatsen. Variatie in de verschillende types Instagram content is niet alleen leuker voor je volgers, het is ook beter voor het Instagram algoritme.
Hieronder een overzicht van de vier meestgebruikte soorten Instagram content & posts met voor elk de belangrijkste kenmerken.
1. Enkel Beeld
Van alle soorten Instagram content is dit de meest bekende: het klassieke Instagram-bericht dat één afbeelding bevat.
Heb je een belangrijke boodschap te vertellen die niet in het beeld zelf staat maar in de caption? Zorg dan dat het beeld de kijker oproept om de caption te lezen.
Het formaat kan vierkant zijn, liggend of staand. Aangeraden wordt om staand (4×5) te gebruiken omdat je beeld dan het grootste deel van een scherm inneemt.
Goed om te weten: post je een video als enkel beeld, dan komt deze automatisch bij je reels te staan. Wil je dat niet? Zet dan een video in een carrousel, dan wordt het niet gezien als reel.
Geschikt voor enkel beeld posts
- portret
- productfoto
- illustratie
- portfolio
- review
- moodboard
- promotie
- aankondiging
- infographic
- quote
Voorbeelden posts met enkel Beeld
2. Carrousel Posts
Posts die meerdere afbeeldingen of video’s bevatten die kunnen worden doorgebladerd. Goed om een verhaal te vertellen of iets uit te leggen.
Ook handig als je beeld wil plaatsen wat qua look & feel niet goed past. Plaats dan eerst een beeld wat wel aansluit en daarachter kan je dan andere beelden plaatsen. In je feed zie je dan alleen het eerste beeld.
Een carrouselpost kan tot 10 beelden bevatten.
voorbeelden carrouselpost
- tutorials
- stappenplan
- fotodump
- uitleg
- reviews
- portfolio
- producten
3. Stories
Korte, tijdelijke posts die slechts 24 uur zichtbaar blijven.
Ideaal om wat minder gepolijste beelden te delen. Stories hoeven niet zo mooi, sterker nog, hoe mooier hoe onpersoonlijker.
Stories worden in principe alleen getoond aan je volgers. Het is dus goed voor het opbouwen van een band met deze groep. Ook zijn Stories heel goed voor interactie. Door middel van vraagstickers, polls, etc. En je kan er een link in zetten naar een website.
voorbeelden instagram stories
spontane momenten
behind-the-scenes
dagelijks leven (meer persoonlijk)
- interactie dmv vragen, polls, quizzes, etc.
- verkoop
- aankondigingen
- inspelen op actualiteit
4. Reels
Korte video’s van maximaal 90 seconden. Je reels komen op een apart overzicht te staan. En als je dat zo instelt, komen ze ook in je reguliere feed te staan.
Reels zijn goed om zichtbaar te worden voor een nieuw publiek omdat Instagram je reels kan tonen op de zogenaamde explore pagina: een pagina waar je kan scrollen door reels waarvan Instagram denkt dat je ze leuk zou kunnen vinden.
Gebruik goede muziek om je reels nog sterker te maken.
voorbeelden reels
- tutorials
- behind the scenes
- before & after
- grappige momenten
- day in the life
- foto’s
- stop motion
- sfeerbeelden
- gesproken quotes
- mini reportage
online in no time!
Wil jij snel online met jouw product, dienst, leadmagent, bedrijf, evenement, etc?
Ben jij op zoek naar een snelle en impactvolle manier om je boodschap, dienst of product online te zetten? Dan zou een onepager wel eens de perfecte oplossing voor jou kunnen zijn. Benieuwd naar de werkwijze, wat je krijgt en wat het kost?
Ontdekken wat voor content jij het beste kan plaatsen, hoe deze eruit moet zien en hoe je deze kan maken?
Met de Content Creation Roadmap ga je stap voor stap aan de slag om dit allemaal in kaart te brengen.
In 10 dagen bouw jij de fundering voor je Instagram content.
Resultaat? Weten wat je moet posten, hoe je dat moet maken (zonder teveel tijd erin te steken) en een heleboel plezier in content maken!