44 Ideeën voor Instagram content

Zit je weer met je telefoon in je hand… Je weet dat je nodig weer eens wat op Instagram moet plaatsen. Maar wat? Heb je echt geen idee? Denk eens aan wat jij zelf leuk vindt om te lezen en zien op Instagram. Hieronder staan 44 Instagram content ideeën om je op weg te helpen!

44 Ideeën voor Instagram content

Bedenk voorop dat echt niet elke post een enorm epistel hoeft te worden. Simpelweg ‘prettig weekend’ zeggen is soms ook al genoeg. Als je over het algemeen maar wel posts met iets meer inhoud plaatst. En waarover dan? Ik help je op weg met 44 ideeën!

Oh en veel van deze ideeën zijn vaker dan één keer te gebruiken hoor. Wees niet bang ook voor een beetje herhaling. Niet iedereen ziet al jouw posts en bovendien krijg je er (als het goed is!) steeds nieuwe volgers bij dus voor hun is alle content nieuw.


1. Vertel wat de kernwaarden zijn van je business

En als je deze nog niet voorhanden hebt is het misschien sowieso leuk en interessant om eens op te schrijven.

2. Deel een mythe/misverstand over jouw vakgebied en zet dit recht.

Bij mij zou dat bijvoorbeeld zijn dat het vak van een fotograaf voor het grootste deel uit fotograferen bestaat terwijl dat slechts een fractie van het werk is.

3. Wat ga je vandaag doen?

Misschien ga je een nieuwe klant ontmoeten, ben je druk met je administratie of neem je een dag vrij om naar het strand te gaan? Het hoeft niet spectaculair te zijn om de moeite waard te zijn om te delen.

4. Vertel over een mooie nieuwe klant of klus

Een klus binnengehaald, deel het! Kan/mag je nog niet teveel details delen? Vertel dat dan, maakt het des te spannender en interessanter.

5. Wat heb je gisteren gedaan?

Misschien had je onverwachts een bijzondere dag, of werkte je hard aan een nieuw ontwerp, dienst etc.? Als je op de dag zelf geen tijd had om erover te vertellen op Instagram, doe het dan alsnog.

6. Deel een tip over je vakgebied

Voor je volgers die ook collega’s zijn of voor je klanten om ze een beetje op weg te helpen kan je een tip geven over jouw vakgebied.

7. Stel jezelf voor met een lijstje met facts over jou

Deze doet het altijd erg goed. Voelt een beetje vreemd om te doen (wie wil nou weten wat jouw lievelingseten is?) maar je vindt het vast zelf ook leuk om triviale weetjes over anderen te lezen.

8. Deel een inspirerende quote

Je hebt vast een lieveling quote die je altijd inspireert.
Mijn favoriet is:

“What if I fall?
Oh,but my darling,what if you fly?”

Geen idee? Zoek eens op Pinterest, daar staat het er vol mee.

9. Stel een (gesloten!) vraag

Die vraag kan over vanalles gaan. Over jouw diensten of producten, wat hun favoriet is bijvoorbeeld of wat ze missen in jouw assortiment.

10. Geef een kijkje achter de schermen

Altijd leuk hoe, wat, waar ergens tot stand komt! Hoeft niet veel te zijn hoor, je hoeft natuurlijk gene geheimen prijs te geven. Je bepaalt zelf wat en hoeveel je laat zien.

11. Deel een persoonlijk of zakelijk doel

Ook al gaat je Instagram account over je business, je mag ook best persoonlijke doelen hebben. Zeker bij een eenmanszaak lopen privé en werk behoorlijk door elkaar.

12. Vertel over iets wat je moeilijk vindt in je vak

Het is helemaal niet erg om ook je onzekerheid te laten zien. Sterker nog, dat willen mensen juist zien! Natuurlijk moet je oppassen, klanten moeten er niet door gaan twijfelen of ze je in moeten huren natuurlijk.

13. Deel je slogan en het verhaal erachter

Of heb je nog geen slogan? Misschien hoogste tijd om er een te bedenken!

14. Deel een grappige quote

Ik hou van quotes, en er zijn er een heleboel die heel erg grappig zijn! Zoek er een die ook nog een link heeft met je business. Op Pinterest vind je er een heleboel (niet zomaar plaatje van een ander plaatsen he? En ‘Bron: Pinterest’ is geen juiste bronvermelding).

15. Vertel over een gewoonte die je verder helpt in je business

Bijvoorbeeld dat je altijd je btw-bonnen supergoed op orde hebt, dat je heel gestructureerd je agenda bijhoudt of hoe je zorgt dat je gefocust blijft.

16. #TGIF

Thank God It’s Friday! Inhoudelijk niet de spannendste post, maar de meeste mensen zijn het er waarschijnlijk wel mee eens. Eventueel kan je nog vragen of je volgers leuke plannen hebben voor het weekend. Of hoe hun week is geweest.

17. Beantwoord een specifieke vraag van een klant of volger

Kreeg je in een DM, onder een post of per mail een superinteressante vraag van een klant of volger? Misschien zijn veel meer mensen hier benieuwd naar, beantwoord hem dus (ook) in een post.

18. Doe een mooie aanbieding van een dienst of product

Koppel het eventueel aan een feestdag zoals moederdag of kerst. Of geef korting als je jarig bent!

19. Deel een verhaal over iets dat mis ging in je business

Niemand kijkt graag naar iemand waar nooit iets mis gaat. Dus deel je fouten, dat maakt je menselijk. Om te eindigen on a positive note kan je vertellen wat je er van geleerd hebt.

20. Vraag volgers je ook te volgen op andere social media kanalen

Je zit vast op meer social media dan alleen Instagram. Dus vraag mensen om je ook te volgen om Facebook, LinkedIn, Pinterest etc… Om het mensen makkelijk te maken kan je in je profiel een Linktree link zetten. Dit is een link die naar een pagina gaat waarin je verschillende links kan zetten. Hier kan je ook links naar je social media zetten.

21. Deel een mooie review van een klant

Krijg je een compliment van een klant? Vraag of je hem mag delen! Dat kan op je site natuurlijk maar vergeet niet om hem ook te delen op Instagram!

22. Deel een zakelijke of persoonlijke levensles

Ah, levenslessen, wie houdt er niet van? Ben je door fouten wijzer geworden of heb je een goeroe die jou iets vertelde wat je leven veranderde? Deel het!

23. Mooie toekomstplannen? Licht een tipje van de sluier op!

Ook al zijn heb je je plannen nog niet helemaal tot in de puntjes uitgedacht, een klein tipje van de sluier oplichten kan vast en maakt mensen nieuwsgierig. Misschien kan je er wel een reeks van maken, waarin je met elke post iets meer prijs geeft.

24. Deel iets over je product/dienst wat niet zo bekend is

Misschien denk je dat je volgers of klanten alles weten wat jij verkoopt of aanbiedt. Maar de kans is heel groot dat dat niet zo is, dus het kan geen kwaad om af en toe aandacht te vragen voor de wat minder bekende producten of diensten.

25. Waar kan je niet zonder?

Een bepaalde app, een superhandige gadget, een kop koffie in de ochtend?

26. Vertel het verhaal achter je naam/logo

Als je een bijzondere naam hebt voor je bedrijf is het altijd leuk om te vertellen wat het verhaal erachter is. Hetzelfde geldt voor je logo.

27. Vertel over iets dat op je bucketlist staat

Op zakelijk gebied zou dit een bepaalde klant of samenwerking kunnen zijn. Of juist op persoonlijk vlak, een bepaalde reis of ander doel.

28. Vertel over een nieuwtje uit jouw vakgebied

Heeft een celebrity iets gedaan dat met jouw vakgebied te maken heeft. Of zijn er nieuwe producten op de markt, vertel het.

29. Wat is het beste advies dat jij ooit hebt gekregen?

Je leraar op de lagere school, die ene buurman, je oma… van wie kwamen de wijze woorden waar je nu nog steeds wat aan hebt?

30. Vertel hoe jij iets maakt/doet met een tutorial

Dat kan iets zijn wat rechtstreeks met je vakgebied te maken heeft, maar het kan ook iets zijn wat met bijvoorbeeld ondernemen te maken heeft.

31. Vertel over een specifieke dienst/product

Vergeet niet dat het niet erg is om te herhalen. Dus meerdere posts wijden aan een bepaald product of dienst kan helemaal geen kwaad. Ook als je denkt dat iedereen het al kent, je hebt vast nieuwe volgers en de eerste keer (of keren) heeft echt niet iedereen het gezien.

32. Vertel waarom je doet wat je doet

Hoe ben je in jouw business terecht gekomen? Was het altijd al een roeping of kwam het pas later op je pad?

33. Deel een succesverhaal van een klant

Succesverhalen kan je niet genoeg delen natuurlijk. Dus als jouw klant superblij is met jouw diensten, vertel er vooral over.

34. Wie of wat is jouw grootste inspiratiebron?

Die ene collega, een bekende kunstenaar, iemand uit de geschiedenis, het strand of een mooi boek… Waar haal jij je inspiratie vandaan?

35. Ga je binnenkort naar een event binnen je vakgebied?

Dat is niet alleen leuk om te melden, het is ook goed voor je credibility. Het laat je klanten zien dat je binnen je vakgebied bij blijft.

36. Vertel over je werkplek

Het maakt eigenlijk niet uit waar je werkt, het is altijd leuk om te laten zien.

37. Deel je favorieten (apps, boeken, films, podcasts, etc.)

Of het nou gaat om handige apps, inspirerende boeken, grappige podcasts of een ontroerende film, iedereen vindt het leuk om nieuwe dingen te ontdekken.

38. Geef een product of dienst weg met een giveaway

Dat kan je doen op een bepaald moment, bijvoorbeeld als je jarig bent of wanneer je een bepaald aantal volgers bereikt. Kijk vooral even naar voorbeelden van andere giveaways om te bepalen welke regels je hanteert en hoe je deze omschrijft.

39. Geef aandacht aan een specifieke pagina van je site

Denk aan je ‘about’ pagina of misschien heb je een leuke faq pagina. Kans dat de meeste mensen niet met regelmaat op je site kijken dus daar af en toe aandacht voor vragen kan geen kwaad!

40. Vertel over een trend uit jouw vakgebied

Nieuwe trends in je vakgebied. Je klanten maar ook je collega’s kunnen dat interessant vinden!

41. Deel hoe iets tot stand is gekomen (een product of dienst)

Waar kwam het idee voor een bepaald product of dienst vandaan? En hoe ontwikkelde je het vervolgens tot wat het nu is?

42. Deel en beantwoord faq’s van klanten of volgers

Er zijn vast vragen die iedereen blijft stellen. Naast een faq pagina op je site kan je deze vragen ook op Instagram beantwoorden. Zijn het er veel? Maak er een thema van, eventueel met een eigen hashtag.

43. Vertel iets over een eerdere carrière

Heb je altijd dit werk gedaan? Of is het een tweede (of derde) carrière? Leuk om te vertellen wat je hiervoor hebt gedaan, waarom je daarmee bent gestopt en hoe dat was.

44. Vraag om aanbevelingen (apps, boeken, films, podcasts, etc.)

Het is altijd goed om een (gesloten) vraag te stellen op Instagram. Dat zorgt voor interactie, en voor Instagram is dat weer een reden om jouw posts meer te laten zien. En mensen geven graag tips, dus deze tip is leuk om weer wat nieuws te ontdekken en daarnaast goed voor je zichtbaarheid!

Fill Your Feed

Ik hoop deze lijst je op ideeën heeft gebracht over wat te plaatsen op Instagram. Ook al zijn misschien niet alle tips op jou van toepassing, zet ze naar je hand!

Wel tekst, nog geen beeld?

Oke, nu heb je hopelijk een heleboel posts bedacht. Maar bij elke post moet ook beeld komen natuurlijk. Heb je een beeldbank klaar liggen? Top!

Nog geen beelden op voorraad? Laat mij je helpen!

Met Fill Your Feed stel ik een hele Instagram feed voor je samen met 45 beelden. Kan je dus deze hele lijst mee afwerken! Een Instagram feed kan bestaan uit alleen foto’s of uit een combinatie van foto’s en grafische beelden (bijvoorbeeld quotes). Meer weten, ik heb alle informatie en voorbeelden op een rijtje gezet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *