Hashtags op Instagram: 10 handige tips

Over het gebruik van hashtags op Instagram valt heel veel te zeggen. Het is geen exacte wetenschap maar er is wel een aantal algemene regels en richtlijnen. Deze kunnen je helpen om te ontdekken wat voor jou het beste werkt.

10 tips over hashtag gebruik op Instagram


1.

Je mag per post dertig hashtags gebruiken.

Of het zin heeft om deze allemaal te gebruiken, daar zijn de meningen over verdeeld. Voor bedrijven wordt ook wel gezegd dat 11 het perfecte aantal hashtags is om te gebruiken op Instagram. Ik gebruik ze trouwens altijd alle 30.

Apps om Instagram posts in te plannen (bijvoorbeeld Later, Mosaico, Planoly) geven trouwens aan hoeveel hashtags je gebruikt per post. Handig, want dan hoef je niet te tellen!

2.

Plak niet altijd dezelfde lijst hashtags bij je foto.

En als je wel beeld dezelfde hashtags gebruikt, zet ze in ieder geval niet steeds in precies dezelfde volgorde. Instagram kan dit zien als spam. En als Instagram je posts als spam ziet is dat sowieso slecht voor je zichtbaarheid.

3.

Gebruik hele specifieke hashtags die perfect aansluiten bij je beeld.

Hoe specifieker, hoe groter de kans dat je gevonden wordt door iemand die precies zoekt wat jij aanbiedt.

4.

Rubriceer je hashtags.

Maak per soort foto of onderwerp waar je vaak over post een lijstje met relevante hashtags. Je kan vervolgens een document aanmaken (in word of op je telefoon in een notitie) met de verschillende groepen hashtags om zo makkelijk de juiste hashtags bij je post te zetten.

In apps om posts mee in te plannen kan je ook groepen met hashtags aanmaken, helemaal handig! Maar niet te lui mee worden, ook deze moet je af en toe even aanvullen en/of aanpassen.

5.

Gebruik geen hashtags die meer dan 1 miljoen keer zijn gebruikt.

Want ja, dan verzuipt jouw foto natuurlijk tussen alle andere foto’s. Beste is om hashtags te zoeken die verschillen in aantal keren dat ze zijn gebruikt. Van weinig tot veel. Maar nooit dus de superpopulaire hashtags met meer dan een miljoen posts.

6.

Een hashtag kan je niet claimen, maar…

Je kan er wel een bedenken die niemand anders gebruikt. Check dit dus even voor je een bepaalde hashtag onder al je foto’s zet! Wees creatief, er is altijd een hashtag te bedenken die nog niet is gebruikt en die bij je past. Zoek naar een hashtag die makkelijk te onthouden en onderscheidend is.

7.

Gebruik hashtags die je bedrijf, je product en je doelgroep beschrijven.

En het beste is om per post een combinatie van deze drie soorten te gebruiken zodat mensen je op alle drie de onderwerpen kunnen vinden.

8.

Zet hashtags nooit direct onder je caption (bijschrijft).

Als je een paar enters toevoegt na je tekst en dan pas je hashtags plaatst komen deze niet meteen in beeld onder de foto wanneer iemand door Instagram scrollt.

Wat je ook kan doen is je hashtags helemaal niet in de caption te zetten maar in een reactie. Dat komt wat vriendelijker over en ziet er minder uit als spam.

9.

Check je concurrentie.

Kijk voor ideeën over welke hashtags je kan gebruiken eens bij andere soortgelijke accounts of merken. Neem natuurlijk niet klakkeloos alles over maar pik hier en daar wat mooie hashtags op. Check wel even waar ze precies over gaan. En of ze niet specifiek voor de producten/diensten van je concurrent worden gebruikt.

10.

Je kan ook hashtags volgen.

Als je een hashtag volgt komen er foto’s met die hashtag ook langs in je feed. Dit betekent dus ook dat jouw doelgroep hashtags volgt die jij onder je foto’s zet. Gebruik je relevante hashtags, dan betekent dat je extra kans maakt om in iemands feed langs te komen.

Meer tips?

Dit zijn slechts 10 tips. Er valt nog veel meer over hashtags te zeggen natuurlijk. Wat vind jij de beste tip over hashtags die je hier of ergens anders hebt gelezen?

Hashtag onderzoek

Het loont de moeite om je eens te verdiepen in de juiste hashtags. Wat past bij jouw merk, je bedrijf, je producten en/of je beeld. Verschillende groepjes hashtags maken om bij de posts te kunnen plaatsen zijn superhandig.

Geen idee hoe dit aan te pakken?

No problem, dan doe ik dat voor je!

Na een duidelijke briefing van je business, je doelgroep en het soort beelden dat je plaatst ga ik voor je aan de slag. Naar aanleiding van mijn onderzoek krijg je een bestand met 60+ hashtags. Deze zijn verdeeld in verschillende subgroepen zodat je bij elk beeld de juiste hashtags kan plaatsen en flink kan rouleren.

Een hashtag onderzoek kost € 150,-

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *